‘Sürekli Şiddet’: Hindistan’ın Tehlikeli Yeni Toplumsal Gerilim Modeli

CountryRoyal

Global Mod
Global Mod
KHARGONE, Hindistan — Hindular ve Müslümanlar arasında mafya kaynaklı bir öfkeye dönüşen çatışmalardan 24 saat sonra yetkililer orta Hindistan’daki küçük şehre buldozerler gönderdi.

Hindular, Müslümanların Ramazan orucunu açtığı caminin yönünden taş atıldığını söyledi. Müslümanlar, Hindu alayının kışkırtıcı tezahüratlarla kendilerine doğru ilerlediğini söylediler.

Herhangi bir resmi soruşturma veya mahkeme kararından önce, devletin içişleri bakanı Madhya Pradesh, Müslümanları suçluyor gibi görünüyordu ve yıkım emri verdi – son çatışmalarda diğer iki eyalette uygulanan aynı hızlı, tek taraflı cezalar. İçişleri Bakanı Narottam Mishra, “Taşların yağdığı evleri taş yığınına çevireceğiz” dedi.

Analistlere, aktivistlere ve eski devlet memurlarına göre Khargone, Yeni Delhi ve Gujarat’taki toplumsal gerilimler ve ardından gelen yıkımlar endişe verici yeni bir kalıbın parçası.




Geçmişte, bu tür çatışmalar, genellikle daha ölümcül olsa da, genellikle yerel bir mesele tarafından başlatıldı ve tek bir alanla sınırlı kalacaktı. 1.000’den fazla kişinin ölümüne neden olan 2002 Gujarat isyanlarının tetikleyicisi, düzinelerce Hindu hacısını öldüren bir tren yangınıydı.

Son yıllardaki en yaygın toplumsal gerilimler olan son şiddet, birkaç eyalette yaşandı, aynı özelliklere sahip çoklu çatışmalar ve tek taraflı cezalar. Ve bunların kökleri, ülkenin üst düzey liderlerinin sessizliğiyle cesaretlendirilen bir kampanya olan, provokasyon yoluyla Müslümanları hedef alan ulusal düzeydeki sağcı grupların söylemlerine dayanıyor.

Analistler, aktivistler ve eski memurlar, endişenin, çatışmaların daha sık hale gelmesi ve ulusu bir şiddet ve istikrarsızlık döngüsüne itmesi olduğunu söylüyor.



Mahalle sakinleri geçen ay Yeni Delhi’de bir mahalledeki yıkımları protesto etti. Buldozerler, Hindistan baş adaletinin durdurma emri vermesinin ardından yaklaşık iki saat boyunca mülkleri yerle bir etmeye devam etti. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee


Buldozerler, isyanın ardından Yeni Delhi’de binaları yıkmak için iş başında. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee



Sosyal medya aracılığıyla hızla yayılan sağcı aktivistlerin ülke çapındaki provokasyonları, yerel gruplara ilham veriyor; bu gruplar, dini olayları giderek siyasi olaylara dönüştürerek, azınlıkları ikinci sınıf vatandaşlara havale eden Hindistan’ın ilk Hindu vizyonunu teşvik ediyor. Son gerginlikler geçen ay şiddete dönüştüğünde, bu yerlerdeki yetkililer, orantısız bir şekilde Müslümanlara düşen cezaları ve yasal süreci atlatan şekillerde uygulamak için acele ettiler.




Yeni Delhi’deki çatışmalardan sonra, çoğunlukla Müslümanların işlettiği dükkan ve büfelerin yıkımı, Hindistan’ın baş adaletinin durdurma emri vermesinden sonra yaklaşık iki saat devam etti. Buldozerler çay tezgahlarına baskın yaptı ve bir aileyi iniş yolu olmadan mahsur bırakan merdivenleri söktü. Yakındaki bir Hindu tapınağının yakınında durmadan önce bir caminin duvarlarını yıktılar.

Üç eyaletteki yetkililer, yasa dışı tecavüzün peşinden gittiklerini söyleyerek yağmayı haklı çıkardılar. Ancak aktivistler ve analistlere göre, zamanlama ve yerel politikacıların yıkım çağrısında bulunma konuşmaları çatışmalarla bir bağlantı önerdi.

Hindutva olarak bilinen Hindu milliyetçiliğinin yükselişini inceleyen bir araştırmacı olan Asım Ali, “Sürekli şiddet aşamasında olduğumuzdan korkuyorum” dedi.



Yeni Delhi’de geçen ayki toplumsal şiddetten etkilenen bir mahallede bir pazar sahnesi. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee


Khargone’deki bir dükkan sahibi, Nisan ayındaki kargaşadan birkaç gün sonra dükkânından dışarı bakıyor. Yetkililer sokağa çıkma yasağı koymuştu ve o iş için açılabilmesi için gevşetilmesini bekliyordu. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee



“Sosyal medya ve 7/24 haber kanalları, artık teknolojik açıdan çok bilgili olan Hindutva gruplarının, ülkenin herhangi bir yerinde meydana gelen önemli toplumsal meseleleri yerel bağlama aşıladığı anlamına geliyor” dedi.




Başbakan Narendra Modi’ye bir açık mektupta, yüzden fazla emekli kıdemli memur, nefretin ve “uyanık şiddetin” sona erdirilmesi çağrısında bulundular. “Yönetim yapılarının, kurumlarının ve süreçlerinin derinliklerine gömülmüştü.”

“Hukuk idaresi, barış ve uyumun sağlanması için bir araç olmaktan çıkıp, azınlıkların sürekli bir korku içinde tutulmalarının aracı haline gelmiştir” dediler.

Başka bir emekli memur grubu, Bay Modi’yi destekleyen bir mektupla karşı çıktı ve endişeleri “boş erdem sinyali” olarak nitelendirdi.

“Provokasyondan kastınız nedir?” Son törenlerin bazılarının arkasındaki sağcı grup olan Vishwa Hindu Parishad’ın sözcüsü Vinod Bansal, şunları söyledi:

“Bunlar, faillerin derilerini kurtarmak ve günahlarını gizlemek için ileri sürdükleri asılsız iddialardır” diye ekledi. “Hindular aslında tüm bu tür vakalarda kurbandır.”

10 Nisan’da en kötü toplumsal şiddetin yaşandığı Madhya Pradesh eyaletindeki yaklaşık 200.000 nüfuslu Khargone kasabasında küçük çaplı bir gerilim geçmişi var. Nüfusun yaklaşık dörtte üçü Hindu; birçok mahallede Hindular ve Müslümanlar aynı sokakları paylaşıyor.

Diğer son çatışmalar gibi, Khargone şiddeti de bu yıl Ramazan ile çakışan bir Hindu tanrısının doğum günü kutlamalarına odaklandı.




Bir geçit töreni barışçıl bir şekilde sona erdi. Yetkililer, Müslümanların Ramazan orucunu açmak için toplandıkları en yoğun saatte camiden kaçınmak için belirlenmiş bir rotada bir saniye onayladı. Ancak yüzlerce katılımcının yer aldığı bu yürüyüş daha sonra, en yoğun zamanda gerçekleşti.

Tekrarlanan tezahüratlardan biri diğer eyaletlerde de duyuldu: “Bu ülkede yaşayacaksan Lord Ram’ı selamlamalısın.”



Nisan ayında evleri yıkılan Khargone’deki Müslümanlar bir çadırda derme çatma sığınak aradılar. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee


Asha Pawar, evinin geçen ay Khargone’deki toplumsal şiddetin ortasında bir mafya tarafından ateşe verilen bir odasında. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee



Bir organizatör olan Anil Gupta, gecikmenin katılımcıların geç gelmesinden kaynaklanan kasıtsız olduğunu söyledi. Kışkırtıcı hiçbir müzik ya da şarkı çalmadık” dedi. “Lord Ram’ın adını almak suç değil.”

Şiddet patlak verdi. Çeteler, gecenin büyük bir bölümünde her iki toplumdan da mülkleri yok ederek ortalığı kasıp kavurdu. Bölgenin en kıdemli polis memuru da dahil olmak üzere toplam 73 kişi yaralandı.

Polis, günler sonra Müslüman bir adamın cesedini ailesine teslim etti ve nasıl öldüğüne dair çok az açıklama yaptı. Yaklaşık bir hafta sonra polis, ölümüyle ilgili olarak birkaç Hindu erkeği tutukladıklarını söyledi.




Bir grup muhalefet partisi tarafından yapılan bir soruşturma, polisin başlangıçta hükümetin Müslümanlara sert tepkisini haklı çıkarmak için kurbanın kimliğini sakladığını iddia etti.

Geçmişte, yetkililer ve dini liderler, alevlenmeleri önlemek için üyeleri hassas noktalarda nöbet tutacak şekilde atamak gibi önlemler aldılar. Bu tür adımlar Khargone’de bozuldu.

Hindistan Yüksek Mahkemesi’nden emekli bir yargıç olan Madan Lokur, polisin tipik olarak olası bir sorun hakkında istihbarat toplayarak şiddeti önlemeye çalıştığını söyledi. Bunu yapmamak, “saldırganları sadece cesaretlendirecek” dedi.



Orta Hindistan’daki Khargone’de, toplumsal şiddet patlak verdikten sonra yetkililerin binaları yıktığı yer. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee


Yetkililer tarafından evi yıkılan Müslüman Arif Khan, ailesiyle birlikte Khargone’de yaşadığı derme çatma bir çadırın içinde. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee



“Bu olayları, sonunda adaletsizliğe yol açacak, ülkenin bazı bölgelerinde hüküm süren atmosferi daha da bozacak, yangınları ve misillemeleri körükleyecek rahatsız edici bir model olarak görüyorum” dedi.

Hindistan’ın kolluk kuvvetlerinin toplumsal gerilimlerle uğraşırken adaletli olup olmadığına ilişkin endişeler son yıllarda yoğunlaştı.




Uluslararası Af Örgütü’nün bir raporu, Müslümanlara karşı ayrımcı olarak görülen bir vatandaşlık yasasına karşı aylarca süren barışçıl protestoların 2020’de şiddete dönüşmesinin ardından Yeni Delhi’deki polisin tutuklandığını tespit etti. Şiddetin ağırlığını azınlık cemaati çekmesine rağmen, isyanların hemen ardından kitlesel ölçekte Müslümanlar” dedi ve görevlileri “insanlara işkence yapmakla” suçladı.

2020 ayaklanmalarında suçlanan birkaç Müslümanı temsil eden avukat Mehmood Pracha, “Eğer kendinizi savunmaya çalışırsanız, polis tüm gücüyle sizin için gelir” dedi.

Delhi Yüksek Mahkemesi, yakın tarihli bir duruşmada, polisin Nisan ayında çatışmalara yol açan sağcı bir grubun yürüyüşünü neden durdurmadığına ilişkin sorular yöneltti. Bunun yerine mahkeme, polisin “söz konusu yasa dışı geçit törenine eşlik ettiğini” söyledi.

Yeni Delhi polisi sözcüsü Suman Nalwa, 2020 isyanlarıyla ilgili suçlamaları reddetti ve Nisan çatışmalarıyla ilgili endişeleri reddetti.

“Polise karşı söylem ve anlatı, polisi karalamak isteyen ilgili gruplar tarafından yaratılıyor” dedi.

Khargone’nin bulunduğu Madhya Pradesh eyaletinde, siyasi liderler Hindu milliyetçi kampanyalarının benimsediği konularda sert bir tavır aldılar. Eyalet başbakanı Shivraj Singh Chouhan, ineklerin korunmasını destekledi ve dinler arası ilişkileri kınadı.



Khargone’de yetkililer tarafından evi yıkılan Müslüman bir aile, derme çatma evlerinde duvar bölmesi olarak plastik bir levha kullanıyor. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee


Khargone’deki evi yerle bir olan Hasina Fakhroo, yetkililerin toplu cezalandırma yoluyla “öfkelerini çıkardığını” söyledi. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee



“Biri herhangi bir anneye, kız kardeşe ve kızına yanlış bakarsa, seni hapse göndermekle kalmaz, hayatını, evini, dükkânını da mahvederim – geriye hiçbir şey kalmaz” dedi. .

Yetkililer onun liderliğini izledi. Geçen ay bir Hindu kadının akrabaları tarafından Müslüman bir adamın onu “kaçırdığını” iddia eden bir şikayetinden sonra, kıdemli bir bölge yetkilisi Bay Chouhan’ın konuşmasını retweet etti. Yetkili daha sonra, “bir kız öğrencinin kaçırılmasıyla suçlanan” adamın bir dükkanını ve evini yıkan buldozerlerin fotoğraflarını tweetledi.

Daha sonra yerel bir mahkeme çift için koruma kararı vererek onları “kendi özgür iradeleriyle birlikte yaşıyorlar” olarak nitelendirdi.

Khargone çatışmalarından sonraki günlerde yaklaşık 150 kişi tutuklandı. Yerel bir Müslüman sosyal hizmet uzmanı olan Riyajuddin Şeyh, topluluk liderlerinin tutuklanan 125 kişinin Müslüman olduğunu gösteren listeler derlediğini söyledi. Buldozerlerin yıktığı onlarca ev ve dükkanın çoğunluğu Müslümanlara aitti.

Khargone bölge sulh hakimi Anugraha P., yetkililerin haksız yere Müslümanları hedef aldığını veya polisin çatışmaları önlemek için çok az şey yaptığını reddetti. Tarafsızlığı sağlamalı ve insanlara nefret ve korkunun olmaması gerektiği mesajını vermeliyiz” dedi.

56 yaşındaki dul ve evi yerle bir edilen altı çocuk annesi Hasina Fakhroo, yetkililerin toplu cezalandırma yoluyla “öfkelerini çıkardığını” söyledi. Evinden veya yakın çevresinden herhangi bir taş atılmadığını söyledi.




The New York Times’a emlak vergisi ödediğini ve evinin inşaatının kısmen başbakanın savunduğu bir plan tarafından finanse edildiğini gösteren belgeler sağladı. Ancak Bayan Fakhoo, evin yasadışı olarak işgal edilmiş bir arazide olduğuna dair bildirimler aldığını söyledi.

“Burada ölmeme izin verin, buldozeri üzerime geçirin, nereye gideceğim? Ben bir dulum” dedi. Bayan Fakhoo yıkımı hatırladı.

Gerginlik, bazılarının bölgeyi terk etmesine neden oluyor.

Duvarına “Satılık” işareti çizen Hindu sakini Rakesh Kale, “Kayınvalidem burayı terk etmemiz için bana baskı yapıyor” dedi.

“Burada nasıl yaşayabiliriz?” Şiddet 2012, 2015, 2018 ve şimdi de 2022’de yaşandı.



Khargone’deki şiddet sırasında çeteler hem Müslüman hem de Hindu topluluklarındaki mülkleri tahrip etti. Kredi… The New York Times için Anindito Mukherjee
 
Üst