Üç soru ve cevap: Platform mühendisliği birden fazla istiridye mi?

Saberie

Active member
Yazılımın geliştirilmesi ve uygulamaların tedariki, daha fazla verimlilik, performans ve kaliteye doğru sürekli değişikliklere tabidir. DevOps uzun bir süre boyunca geliştirme (dev) ve operasyonda (OPS) teknik yöntemlerin yanı sıra iki alan arasındaki işbirliğini modellemiştir. Ancak bu arada, platform mühendisliği gerçek yol olarak kabul edilir – ancak bu istiridye ile ilgili olarak? Andreas Grabner, Büyükelçi CNCF, CNCF Keepn ve Devrel için Devrel ve Dynatrace'deki Devops & Platform Mühendisliği için Devrel, arka planı vurgular.



Platform mühendisliği son yıllarda bir istiridye içinde gelişti. Bunun nedenleri ve arkasındaki belirleyici sürücüler nelerdir?

Bence, hype için birkaç neden var, ancak her şeyden önce birçok kalkınma ekibi için verimsizlik ve bunun sonucunda hayal kırıklığı. Ama nereden geliyor? Teknolojinin her büyük modifikasyonu ile – örneğin uygulama sunucusundan konteynerin düzenlenmesine veya hizmet sunucusuna aktarıldığında – araç ve işlemlerin yeni bir karmaşıklığına eşlik eder. Birkaç takımın bir organizasyonda bu “yeni teknolojik dünyada” geliştikçe, inşa ettikleri, çözülmesi, dağıtılması, yayınlaması, faaliyet gösterdikleri için öğrenmesi gerekiyorsa … o zaman genellikle yinelenen bir çaba vardır. Bu ne anlama geliyor? Her ekip, esas olarak elde edilen deneyime dayanarak, hangi araçların daha iyi uyarlandığını kendi başına bulmaya çalışır. Bununla birlikte, bu, ekipler arasındaki soruna yol açar, sonunda kendilerini altın bir yola yönlendirmek yerine birçok farklı yaklaşım ve çözüm var.

Ve bu noktada, platform mühendisliği karmaşıklığı azaltmak amacıyla gelir. Dahili self servis platformlar, geliştirme ekiplerinin, gerekli tüm araçları entegre etmek istemek için zaman ve güç harcamak yerine geliştirme çalışmalarının temel unsurlarına odaklanmasına izin vermelidir!








Andreas Grabner, dağıtılmış sistemleri gözlemlenebilir hale getirmeyi ve otomatik kararlar almayı ve tüm yazılım geliştirme döngüsü boyunca veriler tarafından kontrol edildiğini taahhüt eder. Dynatrace'deki CNCF büyükelçisi ve geliştiricileri işlevinde, küresel yazılımın mühendislik topluluklarını geliştirme ve iflas, yüksek kullanılabilirlik ve güvenlik için dijital hizmetlerin sürekli doğrulanmasında oluşturmaktadır. Başından beri, yazılımın kalitesi ve performansın mühendisliği konusunda hevesli olmuştur, çünkü bu mükemmel dijital ürünlerin geliştirilmesine yol açar.







Bu yaklaşımla, platform mühendisliği yeni bir şey izlemiyor, ancak DevOps tarafından alınan yol sürekli devam ediyor. Birçoğu için, “bir ürün olarak DevOps” veya “bir platform olarak DevOps” yönünde mantıklı bir evrimdir. Öte yandan, çeşitli araç ve hizmet sağlayıcılar üreticileri için platformun mühendisliğine bağlı hype, genellikle 10 yıl önce aynı sorunlarla ilgili olsa da, “iyi kazanılmış para” nın hoş bir kancasıdır.



Başarılı insanları daha az başarı platformunun mühendislik girişimlerinden ayıran nedir? Başarı hangi faktörler ölçülebilir ve gerekli önkoşullar nelerdir?



Deneyimlerime göre, başarı olanakları, bir şirketin esas olarak platformun girişimini bir son kullanma tarihine veya daha fazla bir dahili ürün olarak ve sürekli olarak geliştirilen bir proje olarak değerlendirmesine bağlıdır. İkincisinin başarıya ulaşması daha olasıdır. Bununla birlikte, platformun girişiminin ve başka herhangi bir yazılım ürününün ele alındığını varsayar. Başlangıçta, geliştirme ekibinde bir platformun gerçekten gerekli olup olmadığını açıklığa kavuşturmak için kullanılabilecek bir (pazar) analizi olmalıdır. Bu durumda, platformun çözmesi gereken belirli sorunları ve istenen katma değerin nasıl görünür ve ölçülebilir hale getirilebileceği önemlidir.

Uygulama söz konusu olduğunda, platform diğer yazılım ürünleri gibi ele alınmalıdır. Bu, özelliklerle ilgilenen ve bunları platformun gelecekteki kullanıcılarıyla yakından ve sürekli olarak koordine eden ürün yöneticilerinin ve/veya ürün sahiplerinin gerekli olduğu anlamına gelir. Uygulama mimarların ve geliştiricilerin sorumluluğuna aittir. İlk üç ay içinde bazı platform özelliklerini uyarlayacak kullanıcı sayısı gibi başarılı kriterleri tanımlamak önemlidir. Bunun önkoşulu, platformun ve özelliklerinin, örneğin yeterli gözlemlenebilirlik araçları aracılığıyla ölçülebilir olmasıdır. Ünlü Dora ve uzay metriklerine ek olarak, yazılım üretiminin diğer tipik ölçümleri de “yeni bir geliştiricinin ne kadar hızlı üretken olabileceği” veya “çekme isteklerinden zaman kodunun kaç incelemesi” ve “üretimdeki dağıtımın ne kadar sürdüğü” de dahil olmak üzere değerlendirmeye akmalıdır.

Platform mühendisliğinin hangi özel örnekleri vardır ve hangi alanlarda (kuruluşlar, şirketler, endüstriler vb.) Makul bir şekilde kullanılabilirler?

Tipik bir örnek, modern yazılımın geliştirilmesi için tüm güvenlik ve kalite gereksinimlerini karşılayan yeni bir geliştirme ortamının otomatik olarak teminidir. Birçok kuruluşta, bir geliştiricinin ilk kod satırını yazması, inşa etmesi, dağıtması ve test etmesi genellikle saatler sürer. Bunun nedenleri genellikle yeni git deposu oluşturmak veya bir geliştirici kubnettes kümesi oluşturmak için manuel işlemlerdir. Özellikle birçok geliştiricisi olan büyük şirketlerde, bu çok yüksek bir verimsizlik getiriyor, bu da er ya da geç takımlarda hayal kırıklığı yaratacak. Bir self servis platformu, tüm süreci otomatikleştirerek ve geliştiricilere onlar için gerekli hizmetleri basit bir şekilde sağlayarak yardımcı olur.

Platforma bu yaklaşım, örneğin seçilen müşteriler için bireysel self servis hizmetlerinin yayınlanması veya sorunların çözümü için ilgili gözlemlenebilirlik verilerine (kayıtlar, metrikler, izler) erişim için uygulamanın daha ileri amaçlarına aktarılabilir. Maliyetlere özellikle dikkat ederek uygulamaların küçülmesi, platform aracılığıyla kendi kendine hizmet hizmeti olarak da belirlenebilir.

Her zaman açıkça ortaya çıkan soru: bu platformlara kaç çaba ve para koyduğunuz ve sonunda gerçek avantaj nedir? Burada ikinci soruyu ölçmeye geri dönüyorum. Geliştirme ekiplerinin verimliliğinin ve ortaya çıkan yazılımın kalitesinin arttığını ölçmek mümkün değilse, en iyi örnekler ve kullanım durumları yardımcı olmaz.

“Üç Soru ve Cevaplar” serisinde, IX, kullanıcının PC'nin önünde görünüm, yöneticinin vizyonu veya bir yöneticinin günlük ömrü olsun, mevcut zorlukları kısaca elde etmek istiyor. Günlük uygulamanızdan mı yoksa kullanıcılarınızdan mı önerileriniz var? Kısaca ve gevrek okumak istersiniz? Bu yüzden lütfen bize yazın veya foruma yorum bırakın.






(Resim: cloudland.org)


1-4 Temmuz 2025 tarihleri arasında, ilgili taraflar, platformun mühendisliği teması da dahil olmak üzere Cloud Native Festival Cloudland'da 200'den fazla vurgula eksiksiz bir eğitim bulacaklar. Ziyaretçiler, sizi aktif olarak katılmaya davet eden eksiksiz bir destek programı eşliğinde çoğunlukla etkileşimli oturumlar, eller ve atölyelerin renkli bir karışımını bekleyebilirler.

Hiperscaler AWS, Azure ve Google Cloud topluluklarının konuları ile karakterize edilen maksimum on akış üzerine dağıtıldığında, oturumlar vardır:

  • Yerel Yazılım Mühendisliği Bulutu
  • Mimarlık
  • AI & Ml
  • Veri ve BI
  • İtaatkâr
  • Halka açık bulut
  • Güvenlik ve uyumluluk
  • Organizasyon ve kültür
  • Egemen bulut
  • Hesaplayın, Depolama ve Ağ
İlk kez, Cloudland Festivali'nde çeşitli CNCF projelerinin sayısız temsilcisi de temsil edilmektedir. Diğer şeylerin yanı sıra, CNCF büyükelçisi Andreas Grabner, “Platform mühendisliği nedir ve geliştirme operasyonunun nasıl artırıldığı!?”

Festival biletleri hala 6 Mayıs'a kadar mevcuttur.








(harita)
 
Üst