Ruslar Ukrayna’nın Arkasını Çalarken Kimliğine de Saldırıyorlar

CountryRoyal

Global Mod
Global Mod
KHERSON, Ukrayna — Ekim ayı sonlarında bir sabah, Rus güçleri Herson şehir merkezindeki bir caddeyi trafiğe kapattı ve düzinelerce askerle zarif bir eski binayı kuşattı.

Beş büyük kamyon yanaştı. Birkaç kapıdan içeri giren Rus ajanlarını taşıyan bir dizi askeri araç da aynı şeyi yaptı. Bir arka müzeye dikkatlice planlanmış, son derece organize, askeri tarzda bir saldırıydı.

Tanıkların söylediğine göre, sonraki dört gün içinde, Rus kuvvetleri “böcekler gibi koşuşturuyor”, hamallar binlerce tabloyu dışarı çıkarıyor, askerler onları aceleyle çarşaflara sarıyor, arka uzmanlar bağırarak emirler veriyor ve malzemeleri paketliyorken, Herson Bölgesel Arka Müzesi temizlendi. her yere uçmak

Sürgünden yeni dönen müzenin eski müdürü Alina Dotsenko, çalışanların ve tanıkların kendisine anlattıklarını anlatırken, “Dünyada artık olmayan bu tür şaheserleri çöp gibi yüklüyorlardı” dedi.


Kasım ayı başlarında müzeye geri döndüğünde ve ne kadar çalındığını anladığında, “Az kalsın aklımı kaybediyordum” dedi.

Herson. Mariupol. Melitopol. Kakhovsky. Arka, tarih ve antika müzeleri.

Rusya, Ukrayna’yı ölümcül füze saldırıları ve sivillere yönelik acımasız zulümlerle harap ederken, aynı zamanda ülkenin kültürel kurumlarını Ukrayna’nın ve atalarının binlerce yıl öncesine dayanan en önemli ve yoğun bir şekilde korunan katkılarından bazılarını yağmaladı.

Uluslararası arka uzmanlar, yağmanın, Nazilerin 2. Dünya Savaşı’nda Avrupa’yı yağmalamalarından bu yana yaşanan en büyük toplu arka soygun olabileceğini söylüyor.

Geçici yönetici Olga Honcharova, Aralık ayında Kherson Yerel Kültür Müzesi’ndeki boş cam vitrinleri gösteriyor. Kredi… Dimitar Dilkoff/Agence France-Presse — Getty Images

Ukrayna’nın güneyindeki Herson’da Ukraynalı savcılar ve müze yöneticileri, Rusların 15.000’den fazla güzel arka ve türünün tek örneği eser çaldığını söylüyor. Parklardan bronz heykelleri sürüklediler, nehir kenarındaki bir bilim kütüphanesinden kitapları kaldırdılar, Büyük Katerina’nın sevgilisi Grigory Potemkin’in 200 yıllık ufalanan kemiklerini kutuladılar ve hatta hayvanat bahçesinden bir rakun çalıp arkalarında boş bir iz bıraktılar. kafesler, boş kaideler ve kırılmış camlar.


Ukraynalı yetkililer, Rus güçlerinin Kasım ayında geri alınan Herson’daki birkaçı ve Rus işgali altında kalan Mariupol ve Melitopol’dakiler de dahil olmak üzere 30’dan fazla müzeyi soyduğunu veya tahrip ettiğini söylüyor. Ukraynalı müfettişler hala kayıp yağlı boya tabloların, antik stellerin, bronz çömleklerin, madeni paraların, kolyelerin ve büstlerin kayıplarını kataloglarken, bildirilen çalıntı eşya sayısının artması muhtemel.


Savaş Durumu

  • Rusya’nın Askeri Değişikliği:Moskova, Ukrayna’daki askeri komutasını yeniden sarstı, sadece üç ay sonra üst düzey komutanının rütbesini indirdi ve onun yerine talihsiz işgalin düzenlenmesine yardımcı olan Kremlin içinden birini getirdi.
  • Doğuda: Bir Rus paralı askeri gücü olan Wagner Group’un başkanı, savaşçılarının doğudaki Soledar kasabasını ele geçirdiğini söyledi. İddia, Ukrayna ordusu tarafından hızla reddedildi.
  • Batı Yükselişi:Görünüşe göre Batı birliğini parçalamayı amaçlayan bir ateşkes önerisi, bunun yerine Ukrayna’nın müttefiklerinin askeri müdahalesinin artmasıyla karşılandı.
  • Yeni ekipman: Batılı müttefiklerin Ukrayna’ya piyade savaş araçları sağlaması, yeni saldırılara desteklerinin sinyalini verdi. Şimdi, gönderilen silahlar listesine tankların da eklenmesi muhtemel görünüyor.
Ukraynalı yetkililer ve uluslararası uzmanlar, yağmanın birkaç kötü niyetli birliğin rastgele veya fırsatçı bir uygunsuz davranışı, hatta karaborsada hızlı bir kar elde etme arzusu olmadığını söylüyor. Bunun yerine, hırsızlıkların Ukrayna’nın gururuna, kültürüne ve kimliğine geniş çaplı bir saldırı olduğuna inanıyorlar. işgalinin gerekçesi.

Bir Nazi askerinin madalyası ve kimliğinin yanı sıra Hitler’in imzasını barındıran Herson Bölge Tarih Müzesi’ndeki paramparça bir vitrin. Müze yöneticileri, bu tarihi eserin Rus askerleri tarafından yağmalandığını söylüyor. Kredi… The New York Times için Lynsey Addario

Londra merkezli çalıntı arka planların izini süren bir kuruluş olan Arka Loss Register’ın genel danışmanı James Ratcliffe, “Sırt çantasına gümüş bir kadeh koyan bir asker gibi değil,” dedi. “Bu çok, çok daha büyük bir ölçek.”

Tanıklar, savaşın ilk günlerinde Rusların ele geçirdiği güney Ukrayna şehri Melitopol’daki bir müzede, beyaz laboratuvar önlüğü giymiş gizemli bir adamın eldivenler ve cımbızla en değerli nesneleri dikkatlice çıkarmak için geldiğini söyledi. İskit imparatorluğundan 2.300 yıl önce yapılmış altın parçalar da dahil olmak üzere koleksiyon. Paha biçilmez antikaları kaldırırken, herhangi birinin onu durdurmaya çalışması ihtimaline karşı, bir Rus askeri birliği sıkıca arkasında durdu.

Her yağma vakasında, baskı gördüklerini veya yardım etmeye zorlandıklarını söyleyen bakıcılar, güvenlik görevlileri ve diğer müze çalışanları da dahil olmak üzere tanıklar, merkezi olarak kontrol edilen, uzmanların önderliğinde bir operasyon olduğunu bildirdi.

“Şok kelime değil. Ukrayna Kültür Bakanı Oleksandr Tkachenko, yağmalanmış Herson arka müzesini gezerken bir yayın röportajında gözle görülür bir şekilde üzgün olduğunu söyledi. “Mirasımızı çalarlarsa, yaşamaya ve yaratmaya devam etmeyeceğimize inanıyorlar. Ama yapacağız.”


Ukraynalıların ellerinde çok fazla savaş var. Bakhmut gibi doğudaki kasabalar yumruklanıyor. Drone sürüleri, binlerce kişiyi karanlığa sürükleyerek kritik altyapıyı ortadan kaldırmaya devam ediyor. Güney ve doğudaki geniş topraklar işgal altında ve her üç Ukraynalıdan biri evlerinden kaçmak zorunda kaldı.

Ukrayna’nın batısındaki Lviv’deki heykeller ve anıtlar, Mart ayında olası bir bombardımana karşı korunmak için köpük ve plastik örtüyle sarıldı. Kredi… The New York Times için Ivor Prickett

Ancak savaşın şiddetiyle bile, bir grup Ukraynalı avukat ve arka plan uzmanı, gelecekte kültürel suçların kovuşturulmasını umdukları dava için kanıt toplamak için gece gündüz çalışıyor. Elektriği ve ısısı olmayan donmuş binalardaki loş ofislerde, içeride eldivenler ve yünlü şapkalar takarak, kayıp nesnelerin titiz bir listesini çıkarıyorlar, müze kayıtlarını karıştırıyorlar ve Rusların hırsızlık yapmasına yardım etmiş olabilecek olası tanıkları ve yerel işbirlikçileri belirlemeye çalışıyorlar.

Ukraynalılar, yağmalanan parçaları takip etmek için The Arka Loss Register gibi uluslararası arka kuruluşlarla da çalışıyor.

Bay Ratcliffe, “Arka pazarındaki herkes bu malzemeye dikkat etmesi için kırmızı alarmda,” dedi. “Ukrayna’dan malzeme gören her müzayede evi bir sürü soru sormaya başlayacak.”

Örgütünün, Ukrayna’dan çalındığına inanılan ve diğerlerinin risk altında olduğuna inanılan 2.000’den fazla öğeyi kaydettiğini söyledi.


Ukraynalılar Rusları, Silahlı Çatışma Durumunda Kültürel Varlıkların Korunmasına İlişkin 1954 Sözleşmesi gibi arka yağmalamayı yasaklayan uluslararası anlaşmaları çiğnemekle suçluyorlar. Dünya Savaşı’nın ardından oluşturulan anlaşma, imzacıları kültürel varlıkların “her türlü hırsızlığını yasaklama, önleme ve gerekirse durdurma” çağrısında bulunuyor. Hem Ukrayna hem de Rusya imzaladı.

Herson müzesinde eski bir stel ve diğer antikalar yere düşürüldü. Kredi… The New York Times için Lynsey Addario

Ancak Ruslar anlatıyı tersine çevirdiler ve eylemlerini hırsızlık olarak değil kurtuluş olarak sundular.

Herson’un Rusya’daki yönetici yardımcısı Kirill Stremousov, Ekim ayında Herson’dan kaybolan heykellere ne olduğunu açıkladığında, “Panik yapmayın” dedi. Çatışma durduğunda anıtların “kesinlikle geri döneceğini” ve “Herson şehrinin tarihi mirasının korunması için her şeyin yapıldığını” söyledi.

Heykeller henüz iade edilmedi. (Ve birkaç hafta sonra, tam Ukrayna birlikleri Herson’u özgürleştirirken, Bay Stremousov şüpheli bir araba kazasında öldü).

“Nehrin Kıyısında Piquet” gibi sevilen klasikler de dahil olmak üzere tabloların çoğu Herson arka müzesinden yağmalandı. Minyatürist Ivan Pokhytonov’un Günbatımı” ve Heorhii Kurnakov’un “Sonbahar Zamanı” adlı eserleri geçtiğimiz günlerde Rusya’nın 2014’te Ukrayna’dan kaptığı Karadeniz yarımadası Kırım’da bir müzede boy gösterdi.

Müze müdürü Andrei Malguin, tanıdık bir gerekçe sundu. Bir İspanyol gazetesi olan El País’e “10.000 parçamız var ve envanterini çıkarıyoruz” dedi. Müzesinin koleksiyonu kendi “koruması” için tuttuğunu söyledi.

Savaşın ilk günlerinde Ukraynalı arka uzmanlar en iyi eserlerinin yağmalanabileceğinden korkuyorlardı. Burada, Lviv’deki Andrey Sheptytsky Ulusal Müzesi’ndeki işçiler, Mart ayında barok bir kutsal arka parçayı güvenli bir yere taşıdılar. Kredi… Bernat Armangue/İlişkili Basın

(Rus askerleri de benzer şekilde Herson hayvanat bahçesinden “kurtardıkları” dört ayaklı ganimetlerini sergilediler. Rusya’da viral olan videolarda paraşütçüler çalınan rakunun maskotları olduğunu ve artık adının Kherson olduğunu açıkladılar. Ukrayna’da sosyal medya patladı ve popüler bir göğüs internette dolaşmaya başladı: Er Rakun’u Kurtarmak).

Bu, Rusya’nın Ukrayna geçmişine veya kültürüne ilk müdahalesi değil. Yüzlerce yıl boyunca emperyal Rusya döneminde ve ardından 20. yüzyılda Sovyet döneminde Moskova, sürekli olarak Ukrayna dilini ve Ukrayna kimliğini güçlendirecek her şeyi bastırmaya çalıştı.

Rusya’nın Kırım’ı ele geçirmesinin ardından uluslararası polis teşkilatı Interpol, Mart 2014’te Kırım’ın en büyük ikinci şehri olan Simferopol’deki bir arka müzeye yasa dışı bir şekilde nakledilen Ukraynalı sanatçılara ait 52 tabloyu aradığını söyledi.

Böylece bu kez, Şubat ayında savaş patlak verdiğinde, Ukraynalı yetkililer açık havadaki heykelleri kum torbalarına sarmak ve arka’nın değerli eserlerini yer altı mahzenlerine taşımak için acele ettiler. Ancak Ruslar o kadar kolay caydırılmadı.

Melitopol’da Rus askerleri arka müzenin müdürünü ve bir bekçiyi kaçırdılar ve sonunda mahzende karton kutulara gizlenmiş İskit altınını buldular.

Herson’da, Bayan Dotsenko Kiev’e kaçtıktan sonra, Rusya yanlısı işbirlikçiler arka müzeyi devraldı. Ukraynalı yetkililer, Ağustos ayında Kırım müzelerinden iyi giyimli bir heyetin malları araştırmak için geldiğini söyledi.

Müdürün söylediğine göre, Kasım ayında geri çekilmeden önce Ruslar önemli ilk basım kitapları çalmıştı. Kredi… The New York Times için Finbarr O’Reilly

Ama fazla zamanları yoktu. Ukrayna kuvvetleri üç taraftan baskı yaptı. Ekim ayına gelindiğinde, Rusya’nın Herson üzerindeki hakimiyeti herkesin beklediğinden daha hızlı çözülüyordu. Arka müzede, Rus ajanları her şeyi bir an önce ortaya çıkarmak için koşturdu.

Ukrayna’nın kültürel mirasına karşı işlenen savaş suçlarını belgeleyen özel bir askeri birliğin parçası olan Ukraynalı avukat Vitalii Tytych, “Kaldırma, müze uzmanlarının katılımıyla, ancak eserlerin taşınması ve paketlenmesi konusunda ağır ihlallerle gerçekleşti” dedi. “Resimler aceleyle çerçevelerinden çıkarıldı, çerçeveler kırıldı, kültür varlıkları da zarar gördü veya yok edildi.”

“Pek çok eser,” diye yakındı, “kaybedilecek.”

Herson’un müzelerini gezmek artık iç karartıcı. Arka müzenin bodrum katında istiflenmiş olan binlerce yağlı boya tablonun ve bunları belgeleyen bilgisayar kayıtlarının neredeyse tamamı yok oldu.

45 yıldır arka müzede çalışan Dotsenko, “Beni güçlü olmam için yetiştiren bir subayın kızıyım ama iki hafta ağladım” dedi.

“Hayır,” diye düzeltti kendini, “ağlamadım, hıçkıra hıçkıra ağladım. Duvarları ısırdım. kemirdim.”

Caddenin karşısında, Herson Yerel Kültür Müzesi’nde birbiri ardına parçalanmış vitrinler var. Asırlık eserleri sürükleyen askerler tarafından zemine derin oyuklar açılmış. Bazen başarılı olamadılar. Herson hükümeti için kültürel objeler müfettişi olan Denys Sykoza, beşinci yüzyıldan kalma narin bir cam bardağın kalıntılarının önünde durmuş kırıklara bakıyordu.

“Bunu çalmaya çalışırken kırdılar,” dedi sessizce. “Ve onun gibi sadece bir tane vardı.”

Yerde muhtemelen Rus birlikleri tarafından yağmalanırken sürüklenen ağır eserlerin bıraktığı çizikler. Kredi… The New York Times için Lynsey Addario
 
Üst