AI yasası hakkında yorum yapın: hiçbir yerde netlik yok
AI yasası öngörülebilir gelecekte sabit bir nokta olarak kalacaktır. Müzakereciler görüşmelerin sonuçlanmasını ve Avrupa Birliği’nin yapay zeka için özel bir yasa çıkaran ilk yasal alan olmasını kutluyorlar: Avrupa’nın gelecek yıl yapılacak Avrupa seçimleri öncesinde gönderdiği mesaj bu. Ancak AI kanunu netlik sağlamıyor.
Duyuru
Falk Steiner Berlinli bir gazetecidir. Haberler Online’da, gazetelerde, uzman haber bültenlerinde ve dergilerde yazar olarak çalışmakta ve diğer şeylerin yanı sıra Konfederasyon ve AB’nin dijital politikası hakkında raporlar sunmaktadır.
Geriye kısa bir bakış: 2020 yazının sonunda Ursula von der Leyen, Avrupa Birliği’nde yapay zekaya ilişkin bir yasa çıkarmak istediğini duyurdu: Teklifin görev süresinin ilk 100 günü içinde sunulması gerekiyor. Ancak o zaman bile Brüksel’de ve Üye Devletlerde pek çok kişi saçlarını yoluyordu: Avrupa Komisyonu Başkanı’nın düzenlemek istediği yeni şey tam olarak nedir? Halihazırda diğer yasaların kapsamına girmeyen neler var? Örneğin veri koruma kanunu, telif hakkı kanunu, veri tabanı kanunu, ürün sorumluluğu kanunu ve çok daha fazlası? Burada gerçekten koruma konusunda herhangi bir boşluk var mı?
Yasak olmaktan çok izin veriliyor
Kabul edilmesinden bu yana, üç yıldan fazla bir süre sonra, bazılarından çok sayıda şikayet geliyor: AI yasası pek işe yaramıyor, ancak AB’de yeniliği engelliyor. Ancak eleştirmenler bunun tam olarak nasıl gerçekleştiği konusunda belirsizliğini koruyor. Aynı zamanda bir hata da olabilir. Yapay zeka sistemleri halihazırda kapsamlı düzenlemelere tabidir. Veritabanları üzerinde eğitilmiş yazılımlardır. Ve aslında dikkate alınması gereken birçok yasa var. Ve bu durumda Yapay Zeka Yasası, yasaklardan daha fazla yeni izin oluşturabilir. Şu anda mevcut durumda, Yapay Zeka Düzenlemesi kapsamında belirli durumlarda izin verilmesi gereken birçok şey yasaklanacak.
Sivil haklar aktivistlerinin baş ağrısı
Ancak bu durum, güçlü sivil hakların ve iyi düzenlenmiş yapay zekanın savunucuları için sorunlara yol açıyor. Buna gerçek zamanlı biyometrik izleme de dahildir. Almanya, koalisyon anlaşması gereği böyle bir anlaşmaya her zaman karşı çıktı ama maalesef bunu bir kez daha uygulayamadı. Ne hatırlıyorsun? Daha yaşlı olanlar hala veri saklama konusunda durumun zaten böyle olduğunu biliyor. Anlaşmanın başka sorunları da var: Çevre suçları, uyuşturucu ve insan kaçakçılığı, silahlı soygunlar veya tecavüz ne kadar ciddi olursa olsun, yapay zeka gözetimine izin verilmesi gereken istisnai durumların listesi herhangi bir tutarlı ceza hukuku mantığına uymuyor. Ancak bu, kolluk kuvvetleri ve güvenlik otoriteleri arasındaki yapay zeka dostlarını rahatsız etmemeli: onların bunu yapmalarına izin verilmeli.
Uygulamada operasyonel açıdan alakalı tek bir soruya bile yanıt verilmedi
Nasıl oldu? Müzakereler sırasında her şeyden önce bir şey ortaya çıktı: Midjourney, Gemini, GPT-4 ve benzerlerinin yapay zekasına yönelik mevcut, neredeyse çocuksu coşku, patron uyumlu kullanıcı arayüzleriyle birleştiğinde, konunun en yüksek siyasi düzeyde ele alındığı anlamına geliyordu. . Ancak bu, mevcut sorunlara teknik olarak daha iyi bir çözüm getirilmesine değil, üst düzey politikacıların sözde ileri teknolojilerle görülme arzusuna yol açtı.
Ancak hiç kullanmanıza bile gerek kalmayabilir. Çünkü önemli bir kısım yapay zeka düzenlemesinin neredeyse tamamen dışında tutulmuştur: kullanımının izin verilebilirliğini gerçekte kim garanti etmektedir? AI yasası bunu yalnızca yüzeysel olarak düzenliyor; temelde görevle ilgili herhangi bir soruya kesin bir cevap sağlamaz. İçeriğin tokenizasyonuyla ilgili, telif hakkı yasasını ihlal etmiş olabilecek büyük sorunlar zaten mevcut. Aynı durum, kamuya açık kaynaklardan alınan kişisel verilerin kullanımı için de geçerlidir.
Kullanımından kim sorumludur?
Aksi takdirde, Yapay Zeka Yasası hâlâ pek çok hesaplanamaz durumu ortaya çıkarıyor: Tedarikçiler tarafından sağlanan bilgiler, onu kullanan şirketi de bu bilgilerin doğruluğunu doğrulamaktan ne ölçüde muaf tutuyor? Bunu kullanan şirketler, yapay zeka modelinin yeterince güçlendirildiğine iyi niyetle güvenebilir mi? Peki, Yapay Zeka Kanunu’ndan sonra bile uygulanmaya devam eden Genel Veri Koruma Yönetmeliği kapsamında otomatik kararlara ilişkin yasağın pratik uygulaması ne olacak? En kötü senaryoda sorumlu kim? Yapay zekanın kullanımını sağlamak mümkün mü ve bunun bedeli ne kadar?
Yapay Zeka yasasına ek olarak temel soruları yanıtlaması beklenen planlanan Yapay Zeka sorumluluk direktifi artık bu Avrupa yasama döneminde gelmeyecek. AI düzenlemesinin bazı bölümlerinin o zamana kadar yürürlükte olması gerekse de, 2025 yılına kadar onaylanmayacak. Bunun yerine, şu anda incelenmekte olan Ürün Sorumluluğu Direktifi muhtemelen yapay zekanın olası kullanımına ilişkin yasal sonuçlar doğuracaktır; ancak yapay zeka kullanıldığında distribütörün kesin ve dolaylı sorumluluğunun ne olacağı henüz net bir şekilde tahmin edilememektedir.
Yapay zekaya dikkatle yaklaşılmalı
Mevcut AI heyecanını çevreleyen sis dağıldıkça, özellikle profesyonel kullanıcıların kendilerine şu soruları sormaları gerekecek: Bunu gerçekten kullanabilir miyim, kullanabilir miyim ve kullanmak istiyor muyum? Peki hangi bağlamlarda hangi modeller? Yapay Zeka Yasası, yüksek riskli olarak adlandırılan alanlarda bunun için bir ön koşul oluşturuyor. Ve onu hemen fazla iyi bulmadan da tanıyabilirsiniz.
Tüm tartışmasız potansiyele rağmen: şimdi her şey yolunda değil, çünkü AI kısaltması, daha önce Büyük Veri yazısına yapıştırılan blockchain yazısına yapıştırıldı. Çocukların ev ödevi için bir araç olarak halihazırda büyük bir fark yaratan, geçmişteki bazı metal sipariş kataloglarının tasarımcılarını utandıran ve yaratıcı sektörde tahmin edilebileceği gibi kaosa neden olabilecek bu şeye, şimdilik birçok profesyonel çevrede ihtiyatla yaklaşılması gerekiyor. .
Bugün heyecan treninde çok hızlı seyahat eden ve modellere kişisel veriler, şirket sırları, şirketlerinin fikri mülkiyet hakları, üretim verileri, parti fotoğrafları ve güvenlik kamerası videolarını gerekli özeni göstermeden sağlayanlar, zor bir inişle karşı karşıya kalabilirler. Uyumluluk ve yapay zeka, hesap verebilirlik ve yapay zeka gibi bu sorular, geçen haftaki Brüksel yorgunluğu maratonundan sonra bile manşetlerde sandığınızdan daha büyük. Yapay Zeka Yasası bunu asla yapamaz ve yapmamalıdır. Ve şu anda ufukta AB mevzuatını profesyonel ve mahkeme açısından güvenli bir şekilde yorumlayabilecek hiçbir kendi kendini düzenleyen yapay zeka modeli bulunmuyor.
(şşş)
Haberin Sonu